|
|
|||||||||
УКР
|
|
|||||||||
|
ПЕДАГОГІЧНІ ПЕРСОНАЛІЇ / Краєвський Володар Вікторович Краєвський Володар Вікторович (23.06.1926–08.04.2010) – доктор педагогічних наук, професор, дійсний член Російської Академії освіти, заслужений діяч науки Російської Федерації, автор численних наукових праць з питань методології педагогіки, дидактики, педагогічної освіти. Народився в м. Самара. В 1950 р. закінчив Куйбишевський державний педагогічний інститут імені В. В. Куйбишева. Ще будучи студентом став працювати вчителем у школі, а потім через кілька років після закінчення інституту – інспектором-методистом відділу народної освіти. В 1958 році прийшов працювати редактором у видавництво «Просвещение». В 1966 році В. В. Краєвський перейшов у НДІ загальної педагогіки АПН СРСР, де спочатку працював науковим співробітником, а потім став завідувати лабораторією загальних проблем дидактики. Тут же Володаром Вікторовичем була підготовлена й захищена докторська дисертація (1978) на тему «Склад, функції й структура наукового обґрунтування навчання». З 1984 р. В. В. Краєвський стає завідувачем кафедри педагогіки Інституту перепідготовки й підвищення кваліфікації науково-педагогічних і керівних кадрів АПН СРСР й отримує звання професора (1986). В 1993 р. Володар Вікторович обирається дійсним членом Російської академії освіти. Тоді ж він стає академіком-секретарем Відділення філософії й теоретичної педагогіки і займається цією роботою більше 10 років Науково-організаційна діяльність В. В. Краєвського протягом багатьох років була спрямована на об'єднання зусиль педагогів-дослідників у розв'язанні проблем методології педагогіки, дидактики, теоретичних і практичних задач додаткової педагогічної освіти. В. В. Краєвський розробив концепцію методології педагогіки як системи знань про основи й структуру педагогічної теорії, про принципи підходу й способи добування знань, що відображають педагогічну дійсність, а також системи діяльності з одержання таких знань й обґрунтуванню програм, логіки й методів, оцінці якості спеціально-наукових досліджень. Разом з М. М. Скаткіним та І. Я. Лернером обґрунтував чотири типи елементів змісту освіти:
Обґрунтував системне уявлення про зв'язок педагогічної науки й практики, у якому головними структурними елементами виступають педагогічні закономірності й принципи, про методологічну рефлексію в науковій і навчальній роботі, про співвідношення педагогіки з іншими науками. Розкрив специфіку методологічних характеристик педагогічного дослідження й виявив його логіку. Головними складовими створеної В. В. Краєвським концепції формування педагогічної теорії є: загальні характеристики теоретичного знання в його специфіці стосовно інших видів педагогічного знання; визначення наукового статусу педагогіки серед інших наук, які у тому або іншому відношенні вивчаюють освіту; умови, яких варто дотримуватися при формуванні педагогічної теорії і які виступають підґрунтям цього формування; способи цілеспрямованого формування теоретичного знання в контексті педагогічного дослідження й оцінки його якості. Розглядаючи зміст загальної середньої освіти як модель вимог суспільства до освіти і як змістовну сторону процесу становлення особистості в контексті навчання, В. В. Краєвський розкрив методологічні основи побудови й головні проблеми його теорії, а також визначив принципи й рівні формування змісту освіти (рівень загального теоретичного подання, навчального предмета, навчального матеріалу, процесу навчання, структури особистості) і запропонував характеристики цілісного навчально-виховного процесу й принципи його побудови. Осмислення проблем, що виникали в ході цієї роботи, привело до розробки В. В. Краєвським загальнотеоретичних і нормативних основ підвищення кваліфікації науково-педагогічних кадрів. Серед них – виділені ним функції, які реалізує викладач-дослідник стосовно педагогічної науки, котра виступає як методична опора в його практичній діяльності, як область досліджень і як об'єкт перетворення в навчальному курсі. Як керівник комплексної дослідницької програми відділення філософії освіти й теоретичної педагогіки, В. В. Краєвський координував роботу вчених, що займалися фундаментальними дослідженнями в цій області по концептуальному й проектувальному освоєнню різних аспектів і розділів освіти. В. В. Краєвський опублікував понад 300 наукових праць з питань педагогіки. Серед його робіт найбільш відомими є:
|
|||||||||
заказать курсовую в Харькове |